آشنایی با انواع سیستم پاشش سوخت و عملکرد آن ها

سیستم پاشش سوخت, عملکرد سیستم پاشش سوخت, انواع سیستم پاشش سوخت

آشنایی با انواع سیستم پاشش سوخت و عملکرد آن ها

 

همه چیز درباره سیستم پاشش سوخت

سیستم پاشش (تزریق) سوخت در خودروها، وظیفه رساندن سوخت از باک به داخل سیلندر موتور را دارد. انژکتور در ابتدا برای موتورهای دیزلی طراحی شد ولی امروزه جایگزین کاربراتور در خودروهای بنزینی نیز شده است.

سیستم پاشش سوخت چیست؟

سیستم پاشش سوخت خودرو از کلیدی ترین اجزای سیستم سوخت‌رسانی در خودروهای امروزی است. برای اینکه موتور به آرامی و کارآمد کار کند، باید مقدار مناسبی از مخلوط سوخت /هوا را با توجه به طیف وسیعی از تقاضاهای آن تامین کرد.

 

نحوه عملکرد سیستم پاشش سوخت

سیستم پاشش سوخت در خودروها، وظیفه رساندن سوخت از باک به داخل سیلندر موتور را دارد. انژکتور در ابتدا برای موتورهای دیزلی طراحی شد ولی امروزه جایگزین کاربراتور در خودروهای بنزینی نیز شده است. در سیستم های کاربراتوری سوخت و هوا قبل از ورود به سیلندر به نسبت معینی مخلوط می‌شوند و در مرحله مکش پیستون وارد محفظه احتراق موتور می شوند؛ ولی در سیستم های انژکتوری در مرحله تنفس فقط هوا وارد موتور می شود و زمانی که پیستون به نقطه مرگ بالا نزدیک می شود، انژکتور سوخت را به صورت ذرات ریز وارد سیلندر می کند.

 

یک سیستم پاشش سوخت، به طور سنتی، مخلوط سوخت و هوا توسط کاربراتور کنترل می شود، ابزاری که به هیچ وجه کامل نیست.

 

عیب اصلی آن این است که یک کاربراتور منفرد که یک موتور چهار سیلندر را تامین می کند، نمی تواند به هر سیلندر دقیقاً مخلوط سوخت/هوای یکسانی بدهد زیرا برخی از سیلندرها نسبت به سایرین دورتر از کاربراتور هستند.

 

یک راه حل این است که کاربراتورهای دوقلو را نصب کنید، اما تنظیم صحیح آنها دشوار است . در عوض، در حال حاضر بسیاری از خودروها به موتورهای تزریق سوخت مجهز می‌شوند که سوخت به صورت انفجاری دقیق تحویل داده می‌شود. موتورهایی که به این ترتیب مجهز شده اند معمولاً کارآمدتر و قدرتمندتر از موتورهای کاربراتوری هستند و همچنین می توانند مقرون به صرفه تر باشند و همچنین آلاینده های سمی کمتری داشته باشند.

 

خودروهای موتور بنزینی از تزریق سوخت غیر مستقیم استفاده می کنند. یک پمپ بنزین بنزین را به محفظه موتور می فرستد و سپس توسط یک انژکتور به منیفولد ورودی تزریق می شود. یا یک انژکتور جداگانه برای هر سیلندر وجود دارد یا یک یا دو انژکتور به منیفولد ورودی وجود دارد.

 

کارکرد سیستم پاشش سوخت, کارآمد سیستم پاشش سوخت, سیستم پاشش سوخت چیست

کارکرد سیستم پاشش سوخت

 

انواع سیستم پاشش سوخت

موتور احتراقی در خودروهای ما بدون سوخت کار نمی کند. تامین این سوخت ضروری در محفظه های احتراق، سیستم های تزریق سوخت هستند. بسیاری از ویژگی های خودروی شما به شدت تحت تاثیر نوع سیستم پاشش سوخت موتور آن، به مسافت پیموده شده، کیفیت رانندگی، عمر موتور و غیره است. سیستم تزریق سوخت یک مدار مکاترونیک است که ترکیبی از مدارهای مکانیکی و الکترونیکی برای تامین سوخت است.

 

از آنجایی که سیستم پاشش سوخت یک جزء حیاتی است، مهندسان در سراسر جهان آن را به کارآمدترین و موثرترین نسخه خود تبدیل کرده اند. در عصر حاضر، در حالی که انواع مختلفی از سیستم های تزریق سوخت موجود است، طبقه بندی گسترده آنها را به چهار نوع اصلی تقسیم می کند: تزریق سوخت تک نقطه ای، تزریق سوخت چند نقطه ای، تزریق سوخت متوالی و تزریق سوخت مستقیم. بیایید این دسته ها را یکی یکی مرور کنیم و عملکرد آنها را درک کنیم.

 

سیستم پاشش سوخت تک نقطه ای

یک سیستم تزریق تک نقطه ای دارای یک انژکتور سوخت مشترک برای تمام سیلندرهای محفظه احتراق موتور است. این قدیمی ترین و ساده ترین شکل سیستم تزریق سوخت است. به جای کاربراتور، تزریق تک نقطه ای از یک یا دو نازل انژکتور سوخت در بدنه دریچه گاز استفاده می کند به همین دلیل به آن تزریق بدنه دریچه گاز (TBI) نیز می گویند. 

 

سوخت در همه سیلندرها به طور همزمان پاشیده می شود، اما برخلاف جت کاربراتور، از یک انژکتور می آید و می تواند توسط یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) نظارت شود. در حالی که دارای لبه نسبت به کاربراتور است، اما یک نقطه ضعف جزئی دارد که از آنجایی که از یک انژکتور استفاده می کند، عملکرد موتور را در دورهای بالا مختل می کند و باعث می شود کیفیت سواری خشن به دلیل تامین نشدن سوخت مورد نیاز انجام شود. علاوه بر این، بخش کوچکی از سوخت در خارج از منیفولد ورودی سیلندرها متراکم می شود و این باعث هدر رفتن سوخت می شود.

 

کارآمدترین سیستم پاشش سوخت, آشنایی با سیستم پاشش سوخت, آشنایی با کارآمدترین سیستم پاشش سوخت

سیستم پاشش سوخت تک نقطه ای

 

تزریق سوخت چند نقطه ای یا تزریق پورت

در فناوری تزریق سوخت چند نقطه ای (MPFI)، به هر سیلندر در محفظه احتراق موتور، یک انژکتور در جلوی سوپاپ های ورودی (خارج از دریچه ورودی) داده می شود، به همین دلیل به آن “Port Injection” نیز می گویند.

 

هر انژکتوری سوخت را به طور همزمان اسپری می کند و هر سیلندر حجم دقیق تری از سوخت دریافت می کند و احتمال تراکم سوخت در خارج از منیفولد ورودی کمتر است. در حالی که MPFI در مقایسه با TBI دارای مزیت هدررفت سوخت کمتر است، زیرا سوخت به طور همزمان در تمام سیلندرها پاشیده می شود، با چرخش همه پیستون ها به درستی همگام نمی شود. این باعث می شود که سوخت در موتور و درگاه به مدت 150 میلی ثانیه در حالت آرام باشد. با این حال، از نقطه نظر عملکرد، MPFI ها در مقایسه با TBI بسیار بهتر عمل می کنند.

 

کارآمدترین سیستم پاشش سوخت, آشنایی با سیستم پاشش سوخت, آشنایی با کارآمدترین سیستم پاشش سوخت

سیستم پاشش سوخت چند نقطه ای

 

سیستم پاشش سوخت متوالی

سیستم تزریق سوخت متوالی تنها نقطه ضعف MPFI را از بین می برد و امروزه پرکاربردترین سیستم پاشش سوخت است. در یک سیستم تزریق سوخت متوالی، انژکتورهای سوخت با توجه به سیلندرهایی که به آنها متصل هستند، عمل می کنند. هر انژکتوری تنها زمانی سوخت را تزریق می کند که دریچه ورودی سیلندر باز شود. برای بقیه مراحل بیکار می ماند. یک ECU حرکت سیلندرها را کنترل می کند و انژکتورها را فقط در صورت لزوم فعال می کند. تزریق سوخت متوالی موثرترین و کارآمدترین سیستم پاشش سوخت در حال حاضر در صنعت خودروسازی است.

 

عملکرد سیستم پاشش سوخت, انواع سیستم پاشش سوخت, کارکرد سیستم پاشش سوخت

سیستم پاشش سوخت متوالی

 

تزریق مستقیم

در سیستم پاشش مستقیم سوخت، سیستم بر روی قرار دادن انژکتور در داخل سیلندر متمرکز است تا مستقیماً سوخت تزریق شود و از سوپاپ ورودی یا منیفولد عبور کند. در حالی که این نوع سیستم پاشش سوخت معمولا در موتورهای دیزل دیده می شود، اما در موتورهای بنزینی نیز فضای قابل توجهی دارد، جایی که به عنوان GDI (پاشش مستقیم بنزین) شناخته می شود.

 

سیستم پاشش سوخت,انواع سیستم پاشش سوخت,کارآمد سیستم پاشش سوخت

سیستم پاشش سوخت مستقیم

 

در سیستم هایی که قبلا ذکر شد، سوخت بر روی آبگیر پاشیده می شود و همیشه پتانسیل تراکم سوخت تا حدی وجود دارد. با این حال، در سیستم DI، تمام سوخت مستقیماً به سیلندر تزریق می شود که حداکثر مصرف سوخت را ایجاد می کند و این بزرگترین مزیت آن است. در موتورهای دیزل، تزریق مستقیم سوخت از دهه 1920 استفاده شده است، در حالی که، در موتورهای بنزینی، از حدود جنگ جهانی دوم استفاده شده است. خودروسازان همچنین دریافته اند که موتورهای GDI نسبتاً قوی تر و برای بهره وری بهتر سوخت CNG مناسب تر هستند.

 

سوالات متداول در مورد انواع سیستم های تزریق سوخت

انواع اساسی سیستم های تزریق سوخت کدامند؟

انواع اصلی سیستم های تزریق سوخت عبارتند از: تزریق سوخت تک نقطه ای، پاشش سوخت چند نقطه ای، تزریق سوخت متوالی و تزریق مستقیم.

 

کدام سیستم پاشش سوخت بهتر است؟

در حالی که همه سیستم های تزریق سوخت مزایا و معایب خود را دارند، سیستم پاشش سوخت متوالی کاربردی ترین و مقرون به صرفه ترین است.

 

گردآوری: بخش خودرو بیتوته

 

خواندن
ماستنگ 2024 معرفی شد/ نسل هفتم این اسب وحشی! (+تصاویر)

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *